Persepsi Aku Yang Berjaya Diubah


"Jangan compare kisah hidup kita dengan novel
kerana novel itu tulisan tangan manusia
hidup kita ini ditulis oleh Tuhan

Pilih watak untuk diri sendiri
karang jalan hidup kita sendiri
cerita macam mana yang kita nak persembahkan 
depan Tuhan nanti".

- - - -


aku sejak azali memang anti betul dengan talk ke ceramah pasal cinta. lagi lagi kalau talk tu buat dekat universiti ke kolej which is their focus is on students. asal talk untuk orang muda je mesti pasal cinta, macam dah tak ada tajuk lain. patutla orang muda jadi lemau, fikir aku.

not knowing that satu hari nanti,
aku akan jadi committee yang kena handle motivational talk tentang cinta.

alfatihah untuk diri sendiri.
ngeri beneran.

***

jujurnya, i wasn't happy at first when we choose this topic for our motivational talk, tapi memandangkan majoriti macam setuju, and topik pun macam sesuai dengan both panelists, maka aku pun redho dan folow majoriti.

kita tengok la sambutan talk ni macam mana nanti, cabar aku dalam hati. kemain tak boleh terima kenyataan. aku tak rasa aku sorang je yang ada persepsi macam ni terhadap talk atau ceramah pasal cinta. kau cuba tanya orang lain. kau cuba tanya diri sendiri.

aku punya payah nak terima hakikat tu kan masa nak promote talk ni kat orang, rasa awkward dia indescribable gais. bayangkan la sebab aku sendiri tak suka talk macam ni, pastu nak ajak orang datang, pastu orang pulek persepsi dia sama macam aku. aku tak cakap la semua maybe certain people je.

aku harap ada lah orang faham aku at least. it wasn't easy ok nak buat benda yang menyalahi fitrah diri ni :')

redho punya redho, sampailah pada hari kejadian iaitu malam tadi.




Grand Motivational Talk | Cinta - Tentang Hati
Panelists ; PU Rahmat & Ustazah Fatimah Syarha.
also brother Amir Ridwan, SRC's president as the moderator.
Rabu, 6 disember, 9pm - 11pm.


***

so this is the highlight for this post.

betul lah setiap benda yang berlaku mesti ada hikmah, regardless kita nampak ke tak hikmah tu. ia pasti ada. so i guess last night's motivational talk telah berjaya ubah persepsi aku terhadap talk talk pasal cinta sebelum ni. aku bersyukur sebab Allah tunjuk hikmah kenapa topik talk ni tak tukar ke topik lain, juga hikmah kenapa panelists yang datang malam tu bukannya panelists lain.

kenapa aku cakap macam tu? instead of lepas talk cinta ni kau makin angau, makin layan perasaan, aku yakin orang lagi makin kejar cinta Allah & Rasulullah SAW dulu berbanding cinta manusia.

sekarang aku baru mula tersedar memang wajar lah talk sebegini dianjurkan untuk orang orang muda macam kita. kenapa? sebab kita sendiri tahu time umur kita ni macam macam rasa Allah bagi alah kau pun faham. talk ilmiah macamni, it ekceli does help youngsters a lot dalam menguruskan hati dan perasaan ke jalan yang betul.

kadang masalah masalah yang tak diingini sekarang ni berlaku pun sebab individu tak tahu, tak reti dan tak pandai macam mana nak pandu dan urus perasaan dia ke tempat yang betul, end up he/she will just do want they want to do and just follow their desire blindly, without jadikan Rasulullah dan shariat sebagai panduan.

aku bukan nak cakap yang kita semua kena organize talk pasal cinta sebab dia efektif ke apa. aku cuma nak sampaikan yang di samping talk pasal isu semasa, leadership ke entrepreneurship ke elokla ada satu talk yang macamni. kadang benda yang kita pandang remeh ni la yang boleh jadi punca berlakunya masalah hari ni.

ekceli masa aku dalam proses untuk terima hakikat kena handle talk topik ni, aku cuba cakap dengan diri aku, ambik peluang ni untuk reformasi sikit hati tu. kadang kita rasa kita dah bagus, dah selesa sedangkan banyak lagho je. nak cakap tak sedar, Allah bagi sedar je sebenarnya.

kalau sebelum ni Allah lah cinta pertama dan prioriti kita, sekarang ni dah tukar jadi oppa pulak kan ha tak tak ni cerita pasal aku. aku pun sedar aku ada masalah hati so aku cuba nak jadikan talk ni sebagai refreshment. manusia kan mudah lupa, sebab tu dia selalu perlukan peringatan.

begitulah aku cuba sedapkan hati slow slow.

alhamdulillah malam tadi tercapai apa yang aku niatkan, eventho aku tak terfikir it will inspire me a lot. i kept saying to my friend kat seblah time dengar talk "weh ada hikmahnya kita tak tukar topik lain" "weh nak nangis la camni". mana tak koyak bila PU Rahmat cakap "walau kita buat maksiat di malam hari, esoknya Allah tetap jaga dan bagi kita nikmat".

guys, cinta Allah is really the real definition of cinta tanpa syarat guys
(im not crying)

dia pun mengiyakan semua yang aku cakap coz both of us punya fikrah tentang talk ni sebelum ni same je Lol and that night tak sangka we both get inspired by the talk. semua benda terjadi ada hikmah, Allah dah susun cantik dah. benda yang kita tak suka tak semestinya tak baik untuk kita.

(HUHUHU insaf)

betul lah lagi orang cakap, dengan join talk and ceramah ni minda kita akan lebih terbukak.
we will get to learn a lot of things.

alhamdulillah.



"cinta itu jika dipandu ke arah Pencipta
maka jadilah ia cinta berstatus tinggi".

- - - -

so sebelum aku akhiri post harini, izinkan aku share jugakla first experience kiteorg buat program besar as cfs studenst (student asasi) dekat main campus bersama abang kakak degree.

for sure kiteorg neves macam mana sambutan talk ni nanti ; ramai ke tak, berapa je yang datang. kiteorg target 150 audience dengan syarat first come first serve since tempat terhad (cinta we ol bersyarat gais). kononnya kalau dah lebih 150 orang, kita tutup pintu tak bagi orang masuk dah. konon konon jelah padahal dalam hati semua risau kalau audience tak ramai yang datang. nak expect tinggi tak boleh jugak nanti jatuh, sakit.

yela program organized by budak asasi kan ada ke orang sedar akan kewujudan kami dan nak datang talk malam ni? dahsyat betul aku underestimate batch sendiri mashaAllah ampun.

tapi itulah gais, betul lah orang kata kita hanya merancang, Allah yang tentukan.

suprisingly malam tu ramai yang datang, alhamdulillah. plan nak tutup pintu lepas seat penuh tu memang akhirnya termakbul lah sebab ramai yang hadir. rasa bersalah time cakap "sori sisters, brothers, venue dah penuh" tu tak terdescribe. dah tak boleh masuk, dieorg tunggu pulak kat luar. rasa bersalah tahap dewa since semua datang sini jalan jauh untuk join majlis ilmu malam ni.

at last dieorg dapat masuk jugak sebab dieorg willingly untuk berdiri kat belakang even takde seat, asalkan dapat dengar talk (may Allah bless them).

malam tu kakak aku wasep dia tanya "mesti dak cfs je yang ramai kan?"
unexpected lagi, dak degree yang ramai datangggg.

alhamdulillah thumma alhamdulillah.
terima kasih Allah atas ruang dan peluang, menjadikan semuanya berjalan dengan lancar. also the committees, congrats and thank you. moga Allah mengganjari dengan sebaik baik balasan.





#TeamworkMakesTheDreamWork
#MRCMaryam1718

<3

1 Comments

  1. Fuhhh . Moga Allah memberkati usaha murni dayana dan rakan rakan seperjuangan. Amin . Doakan kami ank muda yg lain terus kuat dalam jalan dakwah ini .

    ReplyDelete