Rekomen Buku 5 - Kerna Syurga Bukan Percuma


 "Ujian itu intinya kekuatan. Kau takkan sedar hikmahnya melainkan kau sendiri yang laluinya. Saat kau rasa putus asa seolah tiada harapan, saat itulah kau kena sedar yang sebenarnya kau berTuhan. "

***

sedang mencari cari buku untuk dibeli, tiba tiba mata aku tertangkap pada satu sosok tubuh yang dikerumuni beberapa orang untuk meminta autograf. aku tanya kak jannah dan kak shery, sape laki tu? kenapa orang pakat mintak autograf kat dia? 

maka kami bertiga pun mengintai intai dari jauh tajuk buku yang di-autograf tersebut untuk tahu buku apa lah yang orang pakat beli dan minta autograf daripada penulisnya tu.

malang tak berbau, misi kami gagal.

kemudian bila balik rumah, ternampak updates pesta buku 2016 daripada tarbiah sentap. daripada situlah akhirnya kiteorg tahu tajuk buku tadi dan penulis dia. nak ditambahkan penyesalan lagi, bertubi tubi jugaklah keluar review buku tersebut kat timeline twitter, semuanya cerita tentang betapa bestnya buku tersebut sampai aku jadi stress sebab tak beli pada hari kejadian?!

disebabkan Allah sayang aku, lebih kurang sebulan lepas tu ada orang datang jual buku kat tempat aku. aku dengan teruja berlari mencari cari buku tersebut dan akhirnya ia berada kemas dalam genggaman aku.

tapi bahagia aku tak lama, few minutes lepas tu aku diserbu kawan aku, kata dia, aku beli satu satunya stok buku tu yang tinggal. dia terlewat sikit jadinya buku terakhir tu jadi milik aku. digoncang-goncang jugalah badan aku tapi peduli apa? ini semua rezeki, tazkirah aku dalam hati kahkah

so buku apa yang menjadi kegilaan ramai sangat ni?


***

Kerna Syurga Bukan Percuma.
tulisan Najmi Fetih.
cetakan pertama April 2016.
diterbitkan oleh Sentap Press Sdn. Bhd.
RM25.

Kerna Syurga Bukan Percuma 2.
tulisan Najmi Fetih.
cetakan pertama April 2017.
diterbitkan oleh Sentap Press Sdn. Bhd.
RM30.

cover depan.
cover belakang.

sebelum aku cerita sedikit tentang isi novel ni, mari aku review dulu secara keseluruhan. so takdela korang terpaksa hadapi bebelan aku dulu sampai tak terjumpa rate aku untuk novel ni.

first sekali yang mesti aku cakap tentang novel ni ialah cerita dia langsung tak cliche dan cerita dia sangat lah seronok. any part of the stories memang korang tak penah dengar dari mana mana tempat. dia punya best tu tahap aku iktiraf ini lah novel melayu pertama paling best yang pernah aku baca!

tak kira lah korang nak kata amboi ke apa tapi ni lah yang aku rasa lepas baca novel ni. ekceli aku bukan peminat novel melayu pun, so tak banyak novel yang aku baca, tapi antara sedikit yang aku pernah baca tu, dua novel ini lah paling terbaik.

dan oh ya, Kerna Syurga Bukan Percuma ialah novel islamik pertama yang pernah aku baca dalam hidup selain daripada novel novel sejarah Islam tulisan idola Abdul Latip Talib dan Al Ghazali. jadi bagi aku, ini adalah antara momen terindah, sebab novel islamik pertama yang aku baca ni lah yang best, dan jalan cerita tak cliche.

kalau mula mula aku fikir alah novel ni mesti citer pasal jahiliyah, takpon pasal hijrah, paling kurang pun ikhtilat. 

so aku silap lah.

macam novel novel best yang lain jugak, feel dia macam ni tau. setiap kali berhenti baca sekejap mesti korang tak sabar nak sambung baca lagi untuk tahu cerita seterusnya. and benda ni tak jadi dekat aku je, aku banyak dah dengar yang orang lain pun alami benda sama. so tak bolehla kalau korang nak kata aku tipu ke apa kan? haa

nak tahu apa yang paling sedih tentang novel ni?

bila kau dah habis baca novel ni dan kau rasa macam tak bestnya lepas ni dah tak ada cerita pasal Khai dengan Abang Surau?! kau akan murung sebab nak baca lagi dan lagi. kalau boleh nak ulang baca balik dari awal. hiperbola kan?

benda lain yang menarik perhatian aku tentang Kerna Syurga Bukan Percuma ni ialah dialog dialog yang digunakan dalam novel ni which tak lari daripada dialog seharian yang kita selalu guna. kau akan rasa benda tu dekat dengan kau and kau rasa macam ok kelakarnya?

contohnya macam kalau ada unknown people tegur kau tetiba, pastu tengah tengah sembang dia sebut pasal masa silam kau and kau be like "wo wo wo sabar jap kau ni"

contoh kedua bila kau merajuk dengan kawan kau, pastu masa nak pegi mandi kau kata "taknak keluar bilik air, nak mandi sampai besok!" aku selalu la cakap benda ni dengan kakak aku kalau dia tak habis habis tanya bila aku nak keluar toilet.

most of the time kau rasa macam tengah tonton drama bersiri instead of tengah baca novel.

so tanpa puji lebih banyak lagi, aku rate novel ni 5/5. totally rekomended terutama kepada peminat novel dan pembaca buku indie, korang mesti baca novel ni.

oh ya, selain keseronokan dan keterujaan yang korang dapat masa baca buku ni, banyak je benda yang kau orang jugak akan dapat belajar daripada kehidupan seorang Khai yang aku pun tak pasti sama ada watak itu hidup ataupun tak.

ada ibrah dan mesej tersendiri, mendalam. hanya dapat diperoleh kalau kau sendiri yang baca novel ni.

kadang benda yang terjadi dalam cerita Khai tu kau boleh relate dengan pengalaman hidup kau sendiri. dan paling penting, semangat ke arah perubahan dan ukhuwah yang dizahirkan melalui jalan cerita ni sedikit sebanyak akan bagi inspirasi kat korang dan buat korang cair. wah cakap pasal cair dalam bulan ramadhan ni teringat pulak aiskrem

so for those yang belum pernah baca novel ni, boleh teruskan scroll dan baca untuk tahu sedikit tentang cerita dalam novel. tapi untuk yang dah pernah baca novel yang pertama, korang boleh lompat terus ke bahagian review novel kedua kat bawah.

jadi, mari kita mulakan dengan novel pertama.


Kerna Syurga Bukan Percuma


Syurga itu bukan percuma. Namun si fakir mampu membelinya. Kerna mahal syurga bukan pada harta, tapi pada taqwanya.

***

so untuk siapa yang belum baca novel pertama, meh aku kenalkan sikit. basically novel ni cerita tentang hidup seorang lelaki bernama Khai. seperti tajuk novel Kerna Syurga Bukan Percuma, maka novel ni cerita tentang jatuh bangun dan hitam putih hidup seorang Khai dalam menjalani kehidupannya menuju Syurga.

Syurga? mana pernah Khai terfikir tentang Syurga sebelum ni sampai lah datang seorang lelaki yang diberi nama Abang Surau dalam hidup Khai. kenapa Abang Surau? sebab kali pertama Khai jumpa dia adalah sewaktu mereka di surau. Lol

Abang Surau tu lelaki biasa juga, yang bezanya cuma mungkin wajahnya yang sentiasa tenang dan senyuman manis tak pernah lekang daripada bibirnya. Khai pulak sering kali cair dengan perwatakan Abang Surau walaupun pada saat pertama kali dieorg berjumpa.

dalam novel first ni korang memang takkan jumpa keburukan Abang Surau. semuanya baik baik tentang dia. walaupun dia tiba tiba entah dari mana datang, sejak pertemuan pertama kat surau tulah yang menjadikan Khai dan Abang Surau sangat akrab dan tak boleh hidup tanpa salah seorang daripada mereka berdua.

baik sangat Abang Surau ni, adakah dia seorang malaikat?

tidak gais, sebaik baik Abang Surau pun, akhirnya kelemahan dia terbukti dalam novel kedua.

oh wow novel kedua?

ending novel pertama ni sedih. so sad ending lah kiranya kan. tapi gais aku nak bagitau, for those yang nangis nangis masa baca novel pertama ni aku nak bagitau lah yang sia sia je korang nangis masa Abang Surau mati tu sebab dia sebenarnya tak mati pun.

(gelakkan diri sendiri yang terbazir air mata atas kematian palsu Abang Surau)

jadi izinkan aku untuk masuk review novel kedua.


Kerna Syurga Bukan Percuma 2

"Jap,jap. Kiranya kau kerja kat sini semata-mata...."

"Aku rindukan Khai." 

*** 

basically novel kedua ni memang tak boleh dibeli dan dibaca kalau kau orang belum baca novel pertama. kalau tak nanti terumbang ambing masa korang baca duk hah? hah? sebab tak kenal siapa Nazmi dan siapa Aiman.

dan untuk yang dah baca novel Kerna Syurga Bukan Percuma yang pertama pulak, jujur aku cakap korang wajib beli dan baca novel kedua ni sebab korang kena jugak jugak tahu sambungan cerita dia.

serius banyak sangat benda yang unexpected terjadi. rupanya yang selama ni kita sangka macam macam daripada novel pertama, lain dengan hakikat sebenar yang dibongkarkan dalam novel kedua. like kau takkan terfikir pun plot twist dia macam tu?

meh aku baca satu contoh.

dalam novel pertama kita semua percaya yang Nazmi itu mati sebab dia bunuh diri. tapi yang sebenarnya, dia mati bukanlah sebab dia bunuh diri. rupa rupanya sebab,

sebab? sebab.
kahkah korang kena baca tau sambungan dia.

aku sangka pengakhiran hidup dia menyedihkan dan bukan dalam keadaan baik, rupanya sangkaan aku meleset. benarlah kata orang, kita tak perlu dan tak boleh mengambil kerja Tuhan dalam menghukum manusia, lagi lagi yang berkaitan dengan pengakhiran hidup dia. kita apa tahu? cuma berlagak tahu je kan. kadang apa yang kita nampak tu tak sama dengan hakikat sebenarnya yang terjadi.

aku tak tahu la korang macam mana, tapi ekceli aku tertanya tanya jugakla apa nama sebenar Abang Surau? and then, nama sebenar dia ada dalam novel kedua ni dan mostly nama Abang Surau dah tak guna dah. pakai nama sebenar dia je.

kuriyes kan nak tau nama Abang Surau? ala tak ngaku

and suprisingly, aku ingatkan novel kedua ni lah yang terakhir untuk siri Kerna Syurga Bukan Percuma. rupa rupanya kan gais (Allahu berapa banyak seprais dah pun aku tak tahu) ending dia tergantung.

maksudnya apa?

maksudnya mungkin tak lama lagi kita akan dapat berita ada Kerna Syurga Bukan Percuma 3? menjerit kecil jugak aku banyak ayat terakhir daripada novel kedua tu sebabnya aku dah tak larat nak teruja untuk yang novel ketiga.

oh ya sebelum terlupa, paling menarik tentang novel kedua ni ialah penulis letakkan quote sebelum masuk bab baru. dan quote yang dikongsikan akan ada kaitan dengan bab seterusnya, semuanya best dan memang deep to the sea bak kata orang. kadang aku berhenti daripada baca bab seterusnya sebab lama bermuhasabah dengan quote yang satu itu.

gempak kan?

so apalagi, grab lah dua dua novel cepat.


***


3 Comments

  1. Ouyyuuu tahu tak kita dah menjerit sejak ending dia tergantung, dan sejak Nazmi sebenarnya tak bunuh diri luls. Menjerit weh ok tak sabar nak baca

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, saya jumpa gambar quote yang bab 10 dekat google, saya minta izin untuk save boleh ya?

    ReplyDelete